داوود مددی ، رئیس هیات‌ مدیره انجمن انرژی‌ های تجدیدپذیر

اخیرا مرکز پژوهش‌های مجلس به دنبال افزایش ناترازی در مصرف برق در گزارشی توسعه خودروهای برقی‌ را منوط‌به بلوغ در فناوری و سرمایه‌گذاری زیرساختی دانسته و پیش‌بینی کرده است تا ۱۰سال آینده احتمال توسعه در این زمینه ضعیف خواهد بود. این درحالی است که داوود مددی، رئیس هیات‌مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر می‌گوید استفاده از ظرفیت برق تجدیدپذیر برای خودروهای برق بنا بر ملاحظاتی وجود دارد.

آیا توسعه خودروهای برقی در ایران با استفاده از برق تجدیدپذیر امکان‌پذیر است؟

با سرمایه‌گذاری و ایجاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر قطعا بهتر می‌توان زمینه توسعه برقی‌سازی صنعت خودرو و تامین نیاز ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی را فراهم کرد.

دلایل اصلی برای حرکت به سمت برقی‌سازی خودروها شامل چه مواردی است؟

یکی از دلایل اصلی؛ صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش آلایندگی است. البته استفاده از خودروی برقی در صورتی آلودگی‌های ناشی‌از سوختن مواد نفتی یا همان سوخت‌های فسیلی را کاهش می‌دهد که برق موردنیاز شارژ باتری این‌گونه خودروها از انرژی‌های تجدیدپذیر، مانند خورشید، باد، منابع آبی و ... حاصل شود و اگر برق موردنیاز از سوخت‌های فسیلی مانند زغال‌سنگ، گازوئیل، نفت کوره یا گاز باشد، مناسب نیست و آلایندگی زیست‌محیطی را بدتر می‌کند.

مزیت ایران در استفاده از انرژی تجدیدپذیر در خودروهای برقی چیست؟

به جهت باد و خورشید و زیست توده، کشور در شرایطی خوبی قرار دارد و بنابراین باید از این منابع استفاده شود چراکه با برق تجدیدپذیر می‌توان ظرف ۶ماه نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی را تامین کرد. اما اگر انرژی الکتریکی در نیروگاه‌های حرارتی و با سوخت فسیلی تولید شود با توسعه خودروهای برقی، مصرف این گونه سوخت ها افزایش می‌یابد.

درحال‌حاضر چه میزان کمبود برق وجود دارد؟

کمبود برق در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۲ هزار و ۴۴۳ مگاوات بوده اما این کمبود برق در سال ۱۴۰۳ به حدود ۱۸ هزار مگاوات رسید، برای جبران این کسری باید ۲۵‌هزار مگاوات جدید ایجاد شود که نیاز به سرمایه‌گذاری ۱۵‌میلیارد دلاری دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =